arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe kan ik sneller vet verbranden?

Hoe kan ik sneller vet verbranden?

Nu de zomer er weer op zit, en de meeste mensen weer gewoon aan het werk. We hebben het druk en daarom vaak minder tijd om te sporten. Toch is dit een goed moment om juist wel te gaan sporten, gezond te gaan eten en van die zwembandjes af te komen. Het hoeft namelijk helemaal niet zo moeilijk te zijn om wat vetweefsel te verliezen. Richt je op bewegen, doe krachttraining, bouw spiermassa op en je zult merken dat je sneller vetweefsel verbrand. 

Jarenlang was de gedachte dat bij het verliezen van vetweefsel voeding een veel belangrijkere factor is in het gevecht tegen de kilo’s dan bewegen. Maar dat laatste lijkt nu juist toch te zijn onderschat: trainen doet er wel degelijk toe, en veel zelfs.

Het is eigenlijk best logisch, als je veel traint, verbrand je namelijk meer calorieën en verlies je dus gewicht. Maar dit is niet altijd vanzelfsprekend, voor mensen die veel trainen hoeft het niet altijd te betekenen dat ze ook daadwerkelijk afvallen.

Richt je op bewegen

Het behoeft geen uitleg dat bewegen gezond voor je is, naast het effect op je gewicht, leven sterkere, fitte mensen simpelweg langer. Regelmatige beweging verlaagt de kans op hart- en vaatziekten, op een hoge bloeddruk en het vermindert het risico op een beroerte. Het verbetert je cardiovasculaire conditie en je algehele fitheid, het verkleint de kans op type 2 diabetisch, het vermindert je stressniveau en het verbetert je hormonale reacties op voeding (o.a. insulingegevoeligheid) en zo zijn er nog tal van gezondheidsvoordelen van een actief leven waar sporten en training een onderdeel van uit maakt.

Sterke mensen zijn slanker omdat ze meer spiermassa hebben

Vetvrije massa

Er is voldoende wetenschappelijk bewijs dat sterke mensen een grotere vetvrije massa oftewel een grotere‘lean body mass’ hebben. Net zoals voldoende beweging positieve gezondheidsindicaties heeft, hebben mensen met sterke botten, pezen en spieren ook minder kans op kanker en hartkwalen. Sterker nog, spierkracht blijkt direct gekoppeld aan een verminderde kans op zo’n beetje elke gezondheidsindicatie dat in verband wordt gebracht met hart- en vaatziekten.

Een grotere spiermassa betekend minder lichaamsvet en specifiek minder buikvet. Met andere woorden, ze zijn niet slanker omdat ze minder wegen maar omdat ze meer spiermassa hebben. Meer spieren (of eigenlijk meer spiermassa) betekend dat je makkelijker een aanval op het vet dat je spieren bedekt kunt doen.

Verbrand meer vet

Spiermassa bouw je voornamelijk op door het doen van krachttraining. Hoewel krachttraining niet de enige manier is om je spiermassa op te bouwen is het een goede manier om je bindweefsel op verhoogde spanning te zetten. Niet alleen worden hierdoor je botten en pezen sterker, de juiste (krachttrainings)prikkels zorgen ook voor de aanmaak van spiervezelcellen, welke ontstaan uit de satellietcellen (stamcellen in het spierweefsel) in ons lichaam. Dit bevordert dat spierweefsel wordt opgebouwd en voorkomt (mits je de juiste voeding neemt) dat verkeerde vetcellen worden aangemaakt.

Richt je op grote spiergroepen

Je kunt sneller vet verbranden door de juiste trainingen te doen. Krachttraining is een bekende vorm om vetweefsel te verbranden. En dan met name krachttraining voor de grote spiergroepen zoals de bovenbeenspieren – de quadriceps en de hamstrings. Door grote spiergroepen te trainen komen de juiste hormonen vrij (testosteron en groeihormoon) en in grotere getale dan bij kleinere spiergroepen (buikspieren). Krachttraining-walking-lunge

Er zijn verschillende ‘manieren’ van krachttraining.
Uit recent onderzoek dat gepubliceerd is in the Journal of Translational Medicine blijkt dat krachttraining waarbij je traint voor het opbouwen van spierkracht 18% meer calorieën verbranden in de 22 uur nadat ze een zogenaamde ‘rust-pauze’ training gedaan hebben. Daarbij komt ook
nog dat het percentage vet dat verbrand werd hoger is dan na een traditionele krachttraining (gebaseerd op spieruithoudingsvermogen). De beloning: meer spieractivatie en een hogere vetverbranding
in de uren na je training.

Ik zou het leuk vinden als je ons liked op Facebook. Zo mis je niks en blijf je op de hoogte.

Dank je, succes met trainen

 

Reactie plaatsen

Voor vragen of opmerkingen, neem gerust contact op! 

 

We use cookies