arrow_drop_up arrow_drop_down

Hardlopen in de herfst: 5 dingen waar je op moet letten

Hardlopen in herfst hoeft niet altijd te betekenen dat je in het donker, door de regen met tegenwind je hardlooprondje voltooid. Het kan ook best lekker zijn om bij koudere temperaturen te gaan hardlopen, het hoeft dan ook lang niet altijd een opgave te zijn om hard te lopen.

De wintertijd gaat komend weekend in en dat betekent eerder donker en later licht. En dat betekent ook dat je ’s avonds niet meer het bos in kunt om te gaan hardlopen. Met een aantal praktische zaken waar je op moet letten bij het trainen in het donker kan je gewoon lekker blijven hardlopen.

Donkere avonden, regen, wind, bladeren op de weg, kortom niet echt weer wat uitnodigt om te gaan hardlopen. Genoeg excuses om niet te gaan hardlopen. Trek je hardloopschoenen aan, en ga ervoor!

Tip 1: Ben jij zichtbaar?

Als het donker is ben je als hardloper niet zichtbaar voor overig verkeer. En nee, denk niet: ‘dat zal wel meevallen, ik let zelf altijd goed op’. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Je hoort jaarlijks verhalen waarbij hardlopers over het hoofd gezien worden, en worden aangereden. Zorg er daarom altijd voor dat je reflecterende hardloopkleding draagt. Een hesje of voldoende reflectiemateriaal in je kleding zelf. Daarnaast kan het geen kwaad om verlichting om je bovenarmen te dragen. Zo ben je niet te missen voor het overige verkeer en kun je met een gerust hard gaan lopen.

Tip 2: Shoe care

Het zal je niet verbazen maar in de herfst valt er nog wel eens een regenbui. Je wordt nat en het wegdek ligt vol met plassen. Je schoenen hebben daarom wat extra aandacht nodig. Zoals je goed voor jezelf moet zorgen, vergroot je de levensduur van je schoenen als je ze op de juiste manier onderhoudt.

 

Vermijd water, ook kleine plasjes op het wegdek. Water zorgt er namelijk voor dat het materiaal van
de zool zich langzaam volzuigt met water. Dit gaat ten koste van de demping en de functionaliteit
van de schoen. Als je vervolgens thuis bent en je schoenen zijn nat, haal dan de binnenzool eruit en jawel: stop kranten in de schoen. De kranten absorberen het vocht. Waardoor de regen niet langer in de schoen blijft zitten en je hardloopschoenen ook niet gaan stinken.

Tip 3: De juiste kleding

Een valkuil bij het hardlopen in koudere temperaturen is verkeerde kleding. Soms zie ik mensen met
alleen een korte broek en t-shirt terwijl de temperaturen rond het vriespunt liggen. Terwijl andere
hardlopers zich inpakken met katoenen truien en een dikke trainingsbroek. Gebruik de juiste hardloopkleding om enerzijds niet te koud maar ook niet te warm gekleed te zijn.

Hoewel het in de herfst niet altijd koud hoeft te zijn kunnen wind en regen je behoorlijk afkoelen. Afhankelijk of je het snel koud hebt kun je werken met verschillende lagen kleding. Bij koudere temperaturen is het belangrijk om het lichaam wam te houden. Maar de warmte die je produceert door het hardlopen ook goed te kunnen afvoeren. Een katoenen trui is dus iets anders dan een dry-fit t-shirt met lange mouwen. Met zo’n dikke trui voer je de warmte niet goed af waardoor je het juist koud krijgt.

Tip 4: Neem een warme douche

Na een lekker rondje hardlopen verdien je een warme douche of een warm bad. Zeker als je twijfelde om überhaupt wel te gaan lopen. Beloon jezelf dan goed! In de herfst in de winter is het belangrijk om – wanneer je klaar bent met hardlopen – direct droge kleding aan te trekken, of te douchen. Je spieren koelen snel af en je bent vatbaarder voor een verkoudheid en virussen. Het is daarom niet alleen lekker zo’n douche, het is ook nog eens noodzakelijk.

 

Tip 5: Loop een ’s ochtends

Als je al vaker ’s ochtends loopt dan weet je wat ik bedoel. Het is echt aan te raden om ’s ochtends te gaan hardlopen. Na je run heb je energie voor 10 en hoef je niet gelijk de auto om vervolgens gehaast op je werk te verschijnen. Je houdt er een goed gevoel aan over en hebt de tijd om te ontspannen en over de dingen na te denken die je die dag wilt doen. Pluspunt, als je ’s ochtends loopt heb je de hele dag een verhoogde verbranding, het is dus nog effectief ook.

Wat is jouw motivatie om te gaan hardlopen? Mis niks en volg ons op Facebook.

H.Dijkstra

Door

H.Dijkstra

op 19 October 2016

Aardig artikel maar over de warme douche zijn de meningen verdeeld. Ik douche altijd koud ook al is het buiten koud. Koud douchen brengt je lichaamstemperatuur eerder op pijl en is bovendien zeer gezond. Bovendien heb je het in de winter minder snel koud en is het gunstig voor je bloeddruk! Zoek maar eens op: hardlopen en koud douchen!!

Reactie plaatsen

Voor vragen of opmerkingen, neem gerust contact op! 

 

We use cookies